

,,Bezpieczny Internet, czyli jaki?”
,,Bezpieczny Internet, czyli jaki?” – informacje dla
uczniów i rodziców
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Początkowo obchodzony był tylko w Europie, ale już od lat DBI przekroczył jej granice angażując państwa z całego świata. Z pełną listą państw i instytucji biorących udział w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz z podjętymi przez nie działaniami można zapoznać się na stronie www.saferinternetday.org.
W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest 11lutego.
Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu.
Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).
- Bezpiecznie, czyli jak?
Cyberprzemoc – zachowanie agresywne mające na celu (s)krzywdzenie innej osoby przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (Internet, telefon komórkowy).
Agresja w sieci przybiera różnorodne formy i nazwy:ORMY CYBERPRZEMOCY
- nagrywanie, upublicznianie, rozsyłanie zdjęć, materiałów filmowych ośmieszających ofiarę, zawierających treści zarejestrowane wbrew jej woli np. nagranie, na którym ktoś przebiera się w szatni przed zajęciami w-f;
- wysyłanie ofierze wiadomości sms, e-maili, wiadomości na czacie internetowym, na forum dyskusyjnym, przez komunikator internetowy zawierających wulgarne, złośliwe, obraźliwe, poniżające treści lub groźby;
- dodawanie wulgarnych, obraźliwych komentarzy pod materiałami zamieszczonymi przez ofiarę np. na jej profilu na portalu społecznościowym (tak zwane „hejty”);
- podawanie się za kogoś w Internecie, rozsyłanie innym w czyimś imieniu złośliwych, obraźliwych wiadomości, tworzenie pod czyimś imieniem fałszywych profili na portalach społecznościowych, blogach i umieszczanie tam ośmieszających ofiarę treści;
- włamania na konta e-mailowe, profile na blogu, portalu społecznościowym, czy na konto w grze internetowej (stworzenie, którego mogło wiązać się zainwestowaniem pewnej sumy realnych pieniędzy);
- wykluczenie danej osoby z grupy utworzonej w Internecie np. wyłącznie kogoś z grupy klasowej na portalu społecznościowym.
Przeciwdziałanie cyberprzemocy:
- zwrócenie się po pomoc do osób dorosłych: rodziców, pedagoga szkolnego, wychowawczyni;
- niekontaktowanie się ze sprawcą przemocy, nieodpowiadanie na komentarze, zaczepki;
- napisanie z prośbą do administratora portalu o usunięcie obraźliwych treści;
- zachowanie dowodów cyberprzemocy, należy zapisywać smsy, e-maile, screenshoty stron wyświetlających obraźliwy materiał;
- szukanie pomocy u specjalistów: należy zadzwonić na numer
- telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, nr tel. 116 111 lub wejść na stronę telefonu zaufania www.116111.pl.
By nie stać się ofiarą cyberprzemocy:
– należy chronić swoje hasła do kont internetowych,
– nie można przesyłać nieznanym osobom swoich zdjęć, filmów, informacji osobistych,
– nie wolno pozwalać na korzystanie ze swojego telefonu przypadkowym osobom, bez kontroli,
– trzeba dbać o prywatność swoich danych osobowych, nie dawać do nich ogólnego dostępu, zapoznać się z możliwościami zabezpieczenia prywatności na używanych portalach.
– należy odzywać się do innych osób z szacunkiem (nie wyzywać, nie dodawać, obraźliwych komentarzy, nie udostępniać, nie dawać „lajków” do treści, które obrażają jakąkolwiek osobę),
– nie wolno nagrywać filmów oraz robić komuś zdjęć bez jego zgody, nie udostępniać filmów, zdjęć bez uzyskania zgody, szczególnie takich, które mogą kogoś skrzywdzić,
– nie wolno rozsyłać telefonem komórkowym wiadomości zawierających treści, które mogą kogoś skrzywdzić,
– nie należy publikować jakichkolwiek treści, nawet w formie żartu, które mogą być dla kogoś przykre.
Niechciane kontakty.
Pamiętaj, że każdy że ma prawo:
– odmówić rozmów na tematy intymne i każdy powinien to uszanować;
– przerwać każdy kontakt, który nas niepokoi;
– powiedzieć o wszystkim rodzicom/opiekunom prawnym;
– zgłosić administratorowi portalu każdą sytuację, która nie jest zgodna z jego regulaminem.
Szkodliwe treści.
To takie, które: propagują agresję i przemoc, zachęcają do zażywania niebezpiecznych substancji, o charakterze pornograficznym, nawołujące do nienawiści, sekty, satanizm.
Adresy internetowe i telefony instytucji, zajmujących się walką z zagrożeniami w Internecie, które mogą być pomocne dla młodych internautów w sytuacjach, gdy spotkają się z zagrożeniami:
www.dyzurnet.pl 801 615 0051 615 00515 005
www.helpline.org.pl 800 100 100
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży www.116111.pl 116 111
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12
Policja
Kreowanie wizerunku.
Przykładowe aktywności w Internecie , które mogą wpływać na nasz wizerunek:
– profile w portalach społecznościowych (zdjęcia, wydarzenia, w których uczestniczymy, ,,lajki”, świadczące o naszych poglądach i zainteresowaniach);
– wpisy na blogach;
– wypowiedzi na forach i grupach dyskusyjnych;
– forma adresu e-mail;
– język wiadomości mailowych, w tym ortografia i poprawność językowa;
Jak dbać o własny wizerunek i nie szkodzić wizerunkowi innych?
- odpowiednie ustawienia
- prywatności profilu (dostępu do zdjęć, filmików, wydarzeń, grup itp.);
- dbałość o jakość komentarzy i opinii zamieszczanych na twoim profilu i blogu;
- dbałość o formę adresu mailowego;
- świadome tworzenie listy „znajomych” na portalu społecznościowym;
- regularne monitorowanie informacji na swój temat w Internecie.
- nie agitować osób na zdjęciach bez ich wiedzy i zgody; przy publikowaniu zdjęć, zwłaszcza gdy oznaczamy na nich osoby,
- ograniczać dostęp do publikowanych materiałów poprzez odpowiednie ustawienia prywatności;
- nie oznaczać innych, logując się w różnych miejscach bez ich zgody; komentując w Internecie, nie należy podawać imion i nazwisk koleżanek oraz kolegów.
- GZIE SZUKAĆ POMOCY?
Pomoc Punkt kontaktowy, do którego można anonimowo zgłaszać przypadki występowania w Internecie treści szkodliwych lub zabronionych prawem (szczególnie związanych z prezentacją materiałów przedstawiających seksualne wykorzystanie dzieci):
- e-mail: dyzurnet@dyzurnet.pl
- 801 615 005 (koszt połączenia lokalnego)
- formularz elektroniczny na stronie: dyzurnet.pl
Bezpłatna, anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców oraz nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci:
- e-mail: pomoc@800100100.pl
- 800 100 100 (połączenie bezpłatne)
- 800100100.pl
*więcej na: www.zanimkupisz.saferinternet.pl
*bezpłatne konsultacje: 800 100 100
Literatura: http://sempre.org.pl/images/publikacje/bezpieczny-internet.pdf