,,Bezpieczny Internet, czyli jaki?” – informacje dla uczniów i rodziców

Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Początkowo obchodzony był tylko w Europie, ale już od lat DBI przekroczył jej granice angażując państwa z całego świata. Z pełną listą państw i instytucji biorących udział w Dniu Bezpiecznego Internetu oraz z podjętymi przez nie działaniami można zapoznać się na stronie www.saferinternetday.org.

W tym roku Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest 5 lutego.

Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu.

Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).

 

Bezpiecznie, czyli jak?

Cyberprzemoc –  zachowanie agresywne mające na celu (s)krzywdzenie innej osoby przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (Internet, telefon komórkowy).

Agresja w sieci przybiera różnorodne formy i nazwy: YBERPRZEMOCY

  • nagrywanie, upublicznianie, rozsyłanie zdjęć, materiałów filmowych ośmieszających ofiarę, zawierających treści zarejestrowane wbrew jej woli np. nagranie, na którym ktoś przebiera się w szatni przed zajęciami w-f;
  • wysyłanie ofierze wiadomości sms, e-maili, wiadomości na czacie internetowym, na forum dyskusyjnym, przez komunikator internetowy zawierających wulgarne, złośliwe, obraźliwe, poniżające treści lub groźby;
  • dodawanie wulgarnych, obraźliwych komentarzy pod materiałami zamieszczonymi przez ofiarę np. na jej profilu na portalu społecznościowym (tak zwane „hejty”);
  • podawanie się za kogoś w Internecie, rozsyłanie innym w czyimś imieniu złośliwych, obraźliwych wiadomości, tworzenie pod czyimś imieniem fałszywych profili na portalach społecznościowych, blogach i umieszczanie tam ośmieszających ofiarę treści;
  • włamania na konta e-mailowe, profile na blogu, portalu społecznościowym, czy na konto w grze internetowej (stworzenie, którego mogło wiązać się zainwestowaniem pewnej sumy realnych pieniędzy);
  • wykluczenie danej osoby z grupy utworzonej w Internecie np. wyłącznie kogoś z grupy klasowej na portalu społecznościowym.

 

Przeciwdziałanie cyberprzemocy:

  • zwrócenie się po pomoc do osób dorosłych: rodziców, pedagoga szkolnego, wychowawczyni;
  • niekontaktowanie się ze sprawcą przemocy, nieodpowiadanie na komentarze, zaczepki;
  • napisanie z prośbą do administratora portalu o usunięcie obraźliwych treści;
  • zachowanie dowodów cyberprzemocy, należy zapisywać smsy, e-maile, screenshoty stron wyświetlających obraźliwy materiał;
  • szukanie pomocy u specjalistów: należy zadzwonić na numer
  • telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży, nr tel. 116 111 lub wejść na stronę telefonu zaufania www.116111.pl.

 

By nie stać się ofiarą cyberprzemocy:

– należy chronić swoje hasła do kont internetowych,

– nie można przesyłać nieznanym osobom swoich zdjęć, filmów, informacji osobistych,

– nie wolno pozwalać na korzystanie ze swojego telefonu przypadkowym osobom, bez kontroli,

– trzeba dbać o prywatność swoich danych osobowych, nie dawać do nich ogólnego dostępu, zapoznać się z możliwościami zabezpieczenia prywatności na używanych portalach.

– należy odzywać się do innych osób z szacunkiem (nie wyzywać, nie dodawać, obraźliwych komentarzy, nie udostępniać, nie dawać „lajków” do treści, które obrażają jakąkolwiek osobę),

– nie wolno nagrywać filmów oraz robić komuś zdjęć bez jego zgody, nie udostępniać filmów, zdjęć bez uzyskania zgody, szczególnie takich, które mogą kogoś skrzywdzić,

– nie wolno rozsyłać telefonem komórkowym wiadomości zawierających treści, które mogą kogoś skrzywdzić,

– nie należy publikować jakichkolwiek treści, nawet w formie żartu, które mogą być dla kogoś przykre.

 

Niechciane kontakty.

Pamiętaj, że każdy że ma prawo:

– odmówić rozmów na tematy intymne i każdy powinien to uszanować;

– przerwać każdy kontakt, który nas  niepokoi;

– powiedzieć o wszystkim rodzicom/opiekunom prawnym;

– zgłosić administratorowi portalu każdą sytuację, która nie jest zgodna z jego regulaminem.

 

Szkodliwe treści.

To takie, które: propagują agresję i przemoc, zachęcają do zażywania niebezpiecznych substancji, o charakterze pornograficznym, nawołujące do nienawiści,sekty,satanizm.

Adresy internetowe i telefony instytucji, zajmujących się walką z zagrożeniami w Internecie, które mogą być pomocne dla młodych internautów w sytuacjach, gdy spotkają się z zagrożeniami:

 

www.dyzurnet.pl 801 615 0051 615 00515 005

www.helpline.org.pl 800 100 100

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży www.116111.pl 116 111

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12

Policja

Kreowanie wizerunku.

Przykładowe aktywności w Internecie , które mogą wpływać na nasz wizerunek:

– profile w portalach społecznościowych (zdjęcia, wydarzenia, w których uczestniczymy, ,,lajki”, świadczące o naszych poglądach i zainteresowaniach);

– wpisy na blogach;

– wypowiedzi na forach i grupach dyskusyjnych;

– forma adresu e-mail;

– język wiadomości mailowych, w tym ortografia i poprawność językowa;

Jak dbać o własny wizerunek i nie szkodzić wizerunkowi innych?

  • odpowiednie ustawienia
  • prywatności profilu (dostępu do zdjęć, filmików, wydarzeń, grup itp.);
  • dbałość o jakość komentarzy i opinii zamieszczanych na twoim profilu i blogu;
  • dbałość o formę adresu mailowego;
  • świadome tworzenie listy „znajomych” na portalu społecznościowym;
  • regularne monitorowanie informacji na swój temat w Internecie.
  • nie agitować osób na zdjęciach bez ich wiedzy i zgody; przy publikowaniu zdjęć, zwłaszcza gdy oznaczamy na nich osoby,
  • ograniczać dostęp do publikowanych materiałów poprzez odpowiednie ustawienia prywatności;
  • nie oznaczać innych, logując się w różnych miejscach bez ich zgody; komentując w Internecie, nie należy podawać imion i nazwisk koleżanek oraz kolegów.

GZIE SZUKAĆ POMOCY?

Pomoc Punkt kontaktowy, do którego można anonimowo zgłaszać przypadki występowania w Internecie treści szkodliwych lub zabronionych prawem (szczególnie związanych z prezentacją materiałów przedstawiających seksualne wykorzystanie dzieci):

  • e-mail: dyzurnet@dyzurnet.pl
  • 801 615 005 (koszt połączenia lokalnego)
  • formularz elektroniczny na stronie: dyzurnet.pl

Bezpłatna, anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców oraz nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci:

*więcej na: www.zanimkupisz.saferinternet.pl

*bezpłatne konsultacje: 800 100 100

 

Literatura: http://sempre.org.pl/images/publikacje/bezpieczny-internet.pdf